DSRF har d.08.02.2021 modtaget en klienthenvendelse angående køb af mundbind hos firmaet Flexconsumer. Klienten faldt over firmaets Facebook-annonce, der tilbød 10 gratis mundbund. Klienten tog imod dette tilbud, og blev opkrævet 39 kroner for porto. Klienten var dog ikke opmærksom på, at man ved at takke ja til tilbuddet, tilmelder sig et abonnement på månedsbasis med 100 mundbind for 1000 kr. Klienten har efterfølgende forsøgt at sende mundbindene retur, men Flexconsumer nægtede denne mulighed. Klienten har nægtet at betale for mundbindene, og Flexconsumer har derfor sendt sagen videre til inkassofirmaet Avarto, som sender rykkere med få dages mellemrum. Når man tegner et abonnement på internettet, er det ifølge forbrugeraftaleloven et krav, at vilkår og fortrydelsesret fremgår tydeligt både inden og efter aftalen indgås. Dette har ikke været tilfældet for vores klient. På Trustpilot findes mange dårlige anmeldelser af Flexconsumer, hvor kunder har været igennem lignende forløb ved køb af mundbind. Dette giver os et indtryk af, at der er tale om en større problemstilling, der kan berøre langt flere end denne enkelte klient. Vi forsøger at kortlægge omfanget, og vil derfor opfordre gældsrådgivere og juridiske rådgivere til at kontakte os i Innovationsafdelingen, hvis i møder klienter, der har været udsat for samme behandling som klienten i ovenstående sag. Vi planlægger at tage sagen videre til Forbrugerombudsmanden, hvorfor vi har brug for så mange oplysninger, som muligt.